Arkiv

Sök

söndag 8 januari 2023

2022-listan

 Har året varit bra?

2022 var ett mycket bra år tycker jag. Det började i Karlstad med en överraskningshelg för Erik och avslutades med en rund och go gravidmage som snaaart ska resultera i vår nya familjemedlem. Däremellan har jag hunnit umgås med härliga kollegor, vänner och familj, sett fina platser och njutit av livet. 

Höll du några av dina nyårslöften?

Jag satte några mål för 2022 som jag tycker att jag uppnådde: se fler stjärnhimlar och lära mig stjärnbilder, använda telefonen mindre, inventera livet, köpa så få nya saker som möjligt, hitta nya hobbys, lära mig göra upp en brasa och bli gravid. 

Några mål jag uppnådde under första halvan av året, men som jag sedan fick lägga på is pga ovan nämnda graviditet: läsa lite varje dag, gå en promenad varje dag. 

Några mål jag inte nådde: lära mig jonglera. 

Tror du att 2023 kommer bli bättre/sämre?

2023 kommer alltså vara året då jag får träffa vårt barn. Jag tror det kan bli svårslaget faktiskt. 

Har du förlorat någon kompis detta året?

Min farfar gick bort i somras och det känns riktigt tråkigt att han inte finns i mitt liv längre. 

Vad kommer du sakna från 2022?

Min ganska angenäma graviditet (om man bortser från de första 7 veckorna av kräkningar och illamående) och den lilla magen tror jag faktiskt att jag kommer sakna lite. Förhoppningsvis får jag kanske vara gravid igen någon gång i framtiden, men det är nog något visst när det är allra första gången. 

Nämn någon positivt från 2022. 

Jag hade ett otroligt roligt år på jobbet under 2022. Hade väldigt kul med både nya och gamla kollegor, och fick engagera mig i flera projekt som utvecklat mig massor. 

Vad spenderade du mest pengar på 2022?

Förutom tråkiga fasta kostnader som hyra, mat och bil så spenderade jag nog mest pengar på vår sommarsemester som var en roadtrip med vår campervan genom Norrland och Norge. Lätt värt varenda krona! Till bebisen har vi fått en massa begagnade grejer och köpt det mesta second hand, så den har inte varit så dyr i drift än så länge. 

Finns det något du ångrar med 2022?

Jag kan inte komma på något just nu iallafall. Under året har vissa saker fått stå tillbaka en del, mycket på grund av att jag inte mått helt hundra eller inte orkat göra vissa saker, men det har ju funnits en logisk anledning. 

Lärde du dig något nytt under 2022?

Bland annat några nya stjärnbilder och att göra upp en bra brasa - som ju var del av mina nyårsmål. Jag lärde mig också att jag tydligen har hypotyreos och måste äta levaxin för att min sköldkörtel ska fungera som den ska, det var en överraskning. 

Bästa köpet?

Jag är mest nöjd med att jag inte gjort speciellt många köp under året, då det också var en del av mina mål för 2022. Men det bästa köpet var nog att jag uppdaterade min underklädeslåda, det var välbehövligt. 

Blev du kär i år?

Jag har varit väldigt kär i Erik, det är en otroligt mysig grej att vänta barn ihop tycker jag. Jag är nog också redan lite kär i mitt ofödda barn som rumlar runt i min mage. Dessutom är jag lite extra kompiskär just nu efter att alla mina kompisar har uppvaktat oss så fint med presenter och pepp inför vårt första barn - underbara vänner är allt! 

Vilka datum från 2022 kommer du alltid att minnas?

5 maj då jag såg det första svaaaga strecket, och 8 maj när det stod "Gravid" på ett elektroniskt test. 

Vilka länder/städer/platser besökte du?

I ordning: Karlstad, Göteborg, Sälen, Källby, Graz, Norrköping, Solbo, Hunnebostrand, Hästnäs, Norrlandskusten från Gävle till Luleå, Boden, Kiruna, Abisko, Riksgränsen, Norge från Narvik ner till Strömstad,  Kungshamn, Varnhem, Stockholm, Sjötorp, Mariestad, Växjö och Vadstena. 

Gjorde du något som du aldrig gjort förut?

Jag tog en herrans massa blodprover. En fobi jag har och något jag verkligen bävat inför med en graviditet, men som jag nu har tagit mig igenom nästan hela vägen. Inte kul, men ett nödvändigt ont. 

Vad var din största framgång 2022?

Det bästa jag kan komma på är den härliga känslan av att mitt gravidillamående gick över precis lagom till att min semester startade i somras, så att vi kunde åka iväg på vår planerade långresa utan att oroa oss för  oväntade kräkningar. 

Har du varit sjuk eller skadat dig?

Jag fick covid i mars, jag tog aldrig något test då det var precis efter att restriktionerna tagits bort, men jag hade en influensa och efter den tappade jag smak och lukt i ett par veckor... Sedan hade jag en period av illamående under maj och juni månad pga bebisen, och ännu en vecka med influensa i november, men den gången var det inte covid. 

Var du gladare eller ledsnare jämfört med tidigare år?

De senaste åren har generellt sett varit en period av glada år, och 2022 var inget undantag. I takt med att jag blivit mer vuxen inser jag vad som är viktigt för mig, jag lägger tid på rätt saker och har haft ynnesten att inte vara med om särskilt betungande händelser - även om det är klart att vissa saker har tyngt ner även mig under året. 

Vad önskar du att du gjort mindre?

Kanske önskar jag att jag spenderat lite färre timmar i soffan och lite fler med att hitta på saker och komma ut och iväg. 

Hur tillbringade du julen?

Helgen innan jul firade vi med Eriks familj hos hans mamma, sedan kom min familj till Örebro den 23 december och så hade vi uppesittarkväll, korvgrillning, julbord och julklappsutdelning på julafton, och skridskoåkning och kalkonmiddag på juldagen. På annandagen åkte vi till Eriks pappa och firade. Mycket mysigt! 

Favoritserie under 2022?

Under hösten tittade jag och Erik på The West Wing och det var verkligen en höjdpunkt. En otroligt bra serie som fortsatte ge under mååånga långa säsonger och därmed gjorde höstmörkret lite mer uthärdligt. 

Bästa boken du läste under 2022?

Där kräftorna sjunger av Delia Owens. 

Största musikaliska upplevelsen 2022?

Var när vi äntligen fick gå på Håkan Hellström på Ullevi (biljetterna köptes 2019) och när han framförde sina låtar tillsammans med Göteborgs kammarorkester. Magi. 

Vad gjorde du på din födelsedag 2022?

Jag fyllde år på en måndag och jobbade alltså. Min familj kom på besök och vi åt hemmagjord pizza och jag fick fina presenter och en chokladmoussetårta som min lillebror köpt med. 

Hur skulle du betrakta din stil under 2022?

Bekväm är ett ord som kommer till mig som nog kan beskriva stora delar av året. Jag fick också låna en massa gravidkläder av två snälla kompisar, så jag har också klätt magen i fina klänningar och mjuka sköna plagg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar