Arkiv

Sök

tisdag 2 januari 2024

2023-listan

Då var det dags igen - den här bloggen har blivit en dagbok för mina årslistor. Men det är så otroligt roligt att ha det sparat någonstans, så här kommer 2023 års lista!   

Har året varit bra?

2023 var ett helt magiskt år för vår lilla familj! Vi fick en dotter i januari, Erik tog examen och fick ett jobb, vi har varit lediga mycket tillsammans och i december köpte vi ett hus och jag fick ett nytt jobb. Många stora livshändelser och allt känns så himla roligt och bra. Det bådar gott för 2024! 

Höll du några av dina nyårslöften?

Löften jag höll: Lära känna vår bebis, göra god mat, åka till fjälls, läsa minst 3 bra böcker, spara till hus, en sommar i vanen och fota och filma mer. 

Löften jag inte höll: Öva min tyska, gå en promenad varje dag. 

Tror du att 2024 kommer bli bättre/sämre?

2023 var ett otroligt bra år och det kommer såklart bli svårslaget, men 2024 har verkligen god potential att bli ett toppenår det med. Vi ska flytta in i vårt nya hus, jag ska börja jobba på mitt nya jobb och vi ska få se vår dotter springa på vår gräsmatta. Jag tror inte 2024 blir bättre än 2023, men jag hoppas det blir ungefär lika bra. 

Har du förlorat någon kompis detta året?

Till viss del. Jag har valt att prioritera om lite i mitt liv under detta året, och kommit fram till att jag inte riktigt har utrymme för relationer som inte ger mig så mycket tillbaka. Tidigare har jag upprätthållit vissa relationer ändå för det har inte spelat så stor roll, men nu vill jag lägga all min energi och kraft där den ger mest tillbaka. 

Vad kommer du sakna från 2023?

Min föräldraledighet med Solveig. Herregud vilket år vi haft tillsammans. Vi har rest land och rike runt, träffat nya mammakompisar, njutit av varenda dag och framförallt aldrig gått upp före 10 om vi inte haft något bokat. Det blir en chock att börja ställa klockan under 2024....

Nämn någon positivt från 2023. 

Min förlossning! Det häftigaste jag varit med om. Jag födde ett barn helt utan smärtlindring och tyckte inte ens att det gjorde SÅ ont (jag trodde att det skulle göra så ont att jag skulle tappa kontrollen, men genom andning behöll jag fattningen genom hela förloppet och det kändes fantastiskt!). Och när lilla bebisen kom upp på mitt bröst - det största som hänt mig i hela mitt liv. 

Vad spenderade du mest pengar på 2023?

Resor och restauranger. Herregud vad vi unnade oss i början på året - eftersom bebisen var lugn och enkel att ha med sig så "passade vi på" att göra en massa saker, sen visade det sig att hon fortsatte vara så lugn och vi fick lugna oss lite eftersom vi höll på att göra av med alla sparpengar haha... 

Finns det något du ångrar med 2023?

Jag kan bara komma på en grej och det är att jag la lite för många timmar på att grubbla över en relation som försvann under hösten. 

Lärde du dig något nytt under 2023?

Att vara Solveigs mamma. Att vara toastmadame på ett bröllop. Att det bästa jag vet är att vara med min lilla familj. 

Bästa köpet?

Huset! Nu får vi inte tillträde förrän i februari, så än känns det ganska overkligt, men det är såklart ändå årets bästa köp. Hoppas vi får det riktigt fint där! 

Blev du kär i år?

Ja men såklart, i min dotter. Hon är den bästa person jag vet, jag börjar gråta av lycka när jag tänker länge på att jag fått henne i mitt liv. 

Vilka datum från 2022 kommer du alltid att minnas?

23 januari när hon föddes. 18 december när vi skrev kontrakt på huset medan Erik var magsjuk. 

Vilka länder/städer/platser besökte du?

I ordning: Källby, Sälen, Göteborg, Karlstad, Norrköping, Arboga, Mariestad, Solbo, St Anna Skärgård, Österlen, Skåne, Västkusten, Conversano i Italien.

Gjorde du något som du aldrig gjort förut?

Haha, det här börjar bli tjatigt. Jag födde barn och köpte hus. Men jag lagade också mat som jag aldrig lagat förut, gick en yogakurs, firade jul i Sälen.

Vad var din största framgång 2023?

Jag fick ett nytt jobb mitt i min föräldraledighet som möjliggör att vi kan flytta ut på landet till en plats jag alltid drömt om att bo på. Det känns magiskt! 

Har du varit sjuk eller skadat dig?

Ta i trä, men jag har varit väldigt frisk i år som jag kan minnas. Lite förkylningar och så, men absolut inget allvarligt. 

Var du gladare eller ledsnare jämfört med tidigare år?

2023 - kanske mitt lyckligaste år någonsin! 

Vad önskar du att du gjort mindre?

Som alltid önskar jag att jag ägnat mindre tid åt att scrolla på min telefon. Hoppas att ett hus med trädgård kan få mig att lägga tid på andra saker under 2024. Men däremot är jag glad att jag tagit mycket foton och filmer med min telefon - det är bara själva slöscrollandet jag verkligen avskyr. 

Hur tillbringade du julen?

I ett alldeles vitt och underbart Sälen med min familj och Eriks mamma. Det var intensivt, roligt och mysigt! Vi var där en vecka och hann med att äta julmat, spela pingis, åka stjärtlapp, gå ut och dansa, mysa i stugan och kasta Solveig i snön. Verkligen ett fint julfirande! 

Favoritserie under 2023?

Jag kommer på mig själv med att sakna tiden då vi tittade på Lupin på kvällarna, verkligen en serie i min smak. 

Bästa boken du läste under 2023?

Färskt vatten till blommorna av Valérie Perrin. 

Största musikaliska upplevelsen 2022?

När vi gick på Coldplay på Ullevi. Lämnade Solveig (knappt 6 månader) till min kompis Lovisa och gick på konsert haha. 

Vad gjorde du på din födelsedag 2023?

Jag fyllde år på en tisdag och var ledig eftersom jag var beräknad att föda 3 dagar senare. Min svärmor bjöd mig och Erik på lunch och på kvällen kom mina föräldrar på besök och vi åt indisk gryta och sorbet. Jag fick vackra ljusstakar, en pyjamas och en mjölkskummare i present. Bra dag! 

Hur skulle du betrakta din stil under 2023?

Som att den skulle behöva förbättras under 2024. Under 2023 använde jag mest mjukiskläder och amningsvänliga skjortor. Jag har verkligen använt och nött de saker jag äger och inte köpt något nytt eftersom det känts onödigt just i år. Bättre lycka till stilen detta nya år. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar