Arkiv

Sök

onsdag 25 mars 2020

Coronavirus och uppsatsarbete

Ja, den här månaden var tanken att jag inte skulle ha en enda ledig helg. Första fredagen i mars var det nämligen begravning för min älskade morfar som gick bort hastigt den 8 februari. Efter begravningen stannade jag kvar hos familjen hela helgen och bara umgicks.

Helgen därpå skulle jag åkt till Köpenhamn för att överraska min kompis Rebecca som blivit bjuden dit som 30-årspresent av sin familj. Men se det kom Corona och satte stopp för. På tisdagen började viruset sprida sig allt mer, på torsdagen ställde tågen in och restaurangerna i Köpenhamn stängde och på lördagen - när vi egentligen skulle ha varit på plats - stängde Danmark sina gränser helt.

Ingen Köpenhamnsresa blev det, men däremot lyckades vi ta oss iväg till Sälen med Eriks familj under helgen som gick. Det kändes inte helt bra att åka hemifrån när myndigheter uppmanar en att stanna hemma. Men vi som skulle åka bil, bo i egen stuga, hade med mat hemifrån och bara åkte längdskidor fick ändå en mysig och solig helg. Nu på söndag skulle vi dock åkt till Åre med min familj, men det fick vi tyvärr ställa in. Vården i Jämtland ber folk att stanna hemma och där skulle vi åkt slalom och liftar, vilket hade inneburit en helt annan exponering för människor.

Idag fick jag veta att vår examensceremoni i juni är inställt och Winnerbäckskonserten jag och Sofia skulle gå på i augusti är flyttad till nästa sommar. Inget är som det ska, man kan inte planera något framåt och världen står på helspänn.. Jobbsökandet blir också lidande, såklart, företag vill ju inte anställa när de istället måste varsla. Tråkigt för oss som ska ta examen snart bara.

Mitt i allt skriver jag iallafall uppsats med Louise och vi har vår mest flexibla termin någonsin. Vi kan verkligen skriva hemifrån och träffas bara hemma hos varandra när vi måste. Så uppsatsarbetet flyter på som det ska, trots virusutbrott.

Allt är upp och ner och samtidigt är det precis som vanligt för en student som är van att plugga mycket hemifrån. Men det gör inget om Corona försvinner snarast!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar